Cara ini terlalu umum...seandainya murid bertanya "mengapa tanda bahagi bertukar menjadi darab ?" dan "mengapa pecahan di belakang menjadi songsang (terbalik) ?" ...BERSEDIAKAH CIKGU MENJAWABNYA....? Seharusnya murid diajar begini : Murid harus cuba dilatih untuk memikirkan konsep sebenar bahagi pecahan dgn pecahan. Misalnya soalan (a) paling atas : "ADA BERAPA BANYAK 1/3 DALAM 1/3 ? Konsep begini amat penting. Juga ajar murid guna gambarajah bagi mendapatkan konsep sebenar bahagi pecahan dgn pecahan...adios.
Cara ini terlalu umum...seandainya murid bertanya "mengapa tanda bahagi bertukar menjadi darab ?" dan "mengapa pecahan di belakang menjadi songsang (terbalik) ?" ...BERSEDIAKAH CIKGU MENJAWABNYA....?
ReplyDeleteSeharusnya murid diajar begini : Murid harus cuba dilatih untuk memikirkan konsep sebenar bahagi pecahan dgn pecahan. Misalnya soalan (a) paling atas : "ADA BERAPA BANYAK 1/3 DALAM 1/3 ? Konsep begini amat penting. Juga ajar murid guna gambarajah bagi mendapatkan konsep sebenar bahagi pecahan dgn pecahan...adios.
Ia sangat berguna untuk anak saya
ReplyDeleteIanya sangat berguna untuk anak saya membuat ulang kaji
ReplyDeleteCikgu saya kurang faham bahagian darab tu
ReplyDelete👍🏻👍🏻👍🏻
ReplyDelete